tisdag 17 februari 2009

Carsten Höller

Medan hela Sverige upprörs över skandalerna på Konstfack sitter jag mest och grunnar över Carsten Höllers utställning på GUN Gallery. Att graffitikonstnären NUG vill testa gränserna mellan juridik och estetik och att Anna Odell närmar sig wallraff-reportaget i sitt fejkade psykbryt är lika genomskinligt som förväntat. Men vad vill egentligen Höller?
För er som inte sett utställningen så bygger den på ett samarbete mellan Carsten Höller och modeplåtisen John Scarisbrick, som bidragit med en serie bilder på en väldigt naken kvinna och ett rådjur. Höller har separerat bilderna i magenta, cyan och gult och förskjutit färgerna med lätt psykedeliska effekter som följd.
Det är lite Warhol, lite småporrigt, lite popkulturellt och rätt tråkigt – även om jag, naturligtvis, är smickrad över att nämnas i Johan Cronemans fina text om utställningen. Den är ett tydligt exempel på att omslagspapperet ibland kan vara finare än innehållet.
Bilderna hade säkert gjort sig fint i en modetidning som Bon eller Rodeo, men i en gallerikontext framstår de som platta, ytliga och komplett innehållslösa. Jag ska inte slösa mer bandbredd på dem.
Men någon gång måste man ju fråga sig: Hur många fotografer har valt sitt yrke bara för att få plåta nakna tjejer?

Carsten Höller, ”Soma Series”, GUN Gallery till och med 29/3.
Bilderna kan även ses på John Scarisbricks hemsida.

1 kommentar:

Sara-Vide sa...

Åh jag döör, nakna tjejer och rådjur... INTE EN GÅNG TILL...